Jednou z požiadaviek štrajkujúcich učiteľov bolo zlepšenie platových podmienok, nakoľko ich platy sú hlboko pod priemerom pracovníkov s vysokoškolským vzdelaním.
Osobitné postavenie v učiteľskej mizérii majú bratislavskí pedagógovia. Tabuľkové platy nepustia a tak podobné platy učiteľa v Bratislave a dajme tomu vo Svidníku jasne dokazujú, že financovanie nevyhnutných nákladov na život rodín vrátane splácania hypotéky je v hlavnom meste skutočne o niečom inom ako v malom meste.
V rovnakom čase, ako vo verejnosti rezonoval štrajk učiteľov, sa Bratislava vybrala cestou opätovného udeľovania zliav pre vybrané skupiny občanov v mestskej hromadnej doprave. Po návrate k 100% zľavám pre vybrané skupiny cestujúcich som si uvedomil, že takýto krok sa môže stať nielen nástrojom sociálnej politiky, ale dá sa ho vnímať ako dlhodobá investícia.
Áno, uhádli ste. Opätové otvorenie témy udeľovania zliav ma inšpirovala k otvoreniu diskusie o jej rozšírenie aj na učiteľov. Samospráve Bratislavy by mohlo záležať na tom, aby bolo obyvateľom poskytované kvalitné vzdelanie a kvalitní učitelia neodchádzali za lepším zárobkom do iných sektorov.
Samospráva môže pristúpiť k zmierneniu tohto negatívneho javu napríklad tým, že poskytne učiteľom materských, základných a stredných škôl polovičnú zľavu na cestovnom v prostriedkoch MHD. Na základe údajov zo Štatistickej ročenky školstva som sa dopracoval k týmto číslam:
Počty učiteľov v Bratislave:
Materské školy: 1091
Základné školy: 1908
Počty učiteľov v Bratislavskom kraji:
Gymnáziá: 971
Konzervatóriá: 190
Stredné odborné školy: 887
Spolu učiteľov: 5047
Ďalším zdrojom dát bola Výročná správa DPB, a.s. za rok 2014, podľa ktorej dosiahol Dopravný podnik Bratislava a. s. tržby na cestovnom v celkovej výške 41 524 000 eur. V prípade, ak by všetci uvedení učitelia boli držiteľmi 365 dňového predplateného cestovného lístka na zóny 100+101, rozdiel by predstavoval 666 708,70 eur, čo predstavuje 1,6 % z celkových tržieb na cestovnom dosiahnutých v roku 2014.
Teraz si zhrňme argumenty pre a proti. Na jednu stranu pomyselnej misky váh si môžeme dať, že ide o 1,6% z tržieb DPB, teda nie veľa, a nezanedbateľnou mierou by sme pomohli učiteľom. Tiež môžeme povedať, že zatiaľ čo zľava pre ŤZP je prejavom solidarity so znevýhodnenými, zľavy pre učiteľov sú investíciou do vzdelania, ktorá sa nám niekoľkonásobne vráti.
Na druhú stranu váh treba položiť skutočnosť, že DPB pravidelne vyrába stratu a čo je ešte horšie, jeho hlavný objednávateľ služieb Magistrát mesta Bratislavy sa borí s dlhodobou podfinancovanosťou. Vyvstáva tu legitímna otázka, či vo finančnej mizérii v akej sa mesto nachádza je správne prijímať opatrenia, ktoré jeho finančnú kondíciu ešte zhoršia.
Budem rád, keď sami pridáte ďalšie argumenty na jednu aj druhú stranu a podelíte sa so svojím pohľadom na otázku: Bolo by správne, aby zľavy na cestovnom v MHD dostali aj učitelia?