reklama

Komunity v Bratislave, nedocenený poklad mesta

Kampaň Staň sa Bratislavčanom je ambiciózny projekt, ktorý má za cieľ venovať sa sa dvom témam. O prvej ste sa už mohli dozvedieť v mojich prechádzajúcich blogoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ide o motiváciu zmeniť si trvalý pobyt pre všetkých, ktorí tu dlhodobo žijú, ale trvalý pobyt majú v rodisku. Ďalšou nemenej dôležitou témou je podporiť spolupatričnosť obyvateľov Bratislavy tak, aby sme sa tu všetci cítili dobre. Verím vo vytvorenie komunity, vďaka čomu môže naše mesto vyzerať lepšie, a zároveň sa môže aj nám samotným v ňom žiť príjemnejšie.

Mestá a obce sú tvorené prirodzenými komunitami občanov, ktorí sú susedmi, majú spoločné záujmy, spoločné ciele. To je srdce každého mesta. Infraštruktúra je podstatná, ale bez toho, aby sa obyvatelia necítili súčasťou jednej komunity mesto skutočne nebude nikdy žiť plnohodnotne. Preto som sa zameral na niečo menej viditeľné, ale o to viac cenené – posilňovanie identity, že sme Bratislavčania, čím chce napomôcť posilneniu komunitného ducha Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Otázka znie ako posilňovať identitu?

V prvom rade by som sa rád zameral bratislavskú samosprávu (mesto a mestské časti) na podporu lokálnych komunít, ktoré už rozvíjajú svoje okolie. Svetlým príkladom sú komunity ako občianska iniciatíva Vnútroblok, ktoré zmenilo svoje susedstvo na nepoznanie alebo občianske združenie Bratislavská občianska samospráva, ktoré už viac ako dva roky renovuje zábradlia, buduje odpadkové koše a iné chýbajúce vybavenie v Bratislave.

Príklady aktivizmu, ktoré je nevyhnutné podporovať, však nemôže končiť pri podpore už etablovaných skupín. Chcem zároveň podporovať susedov, ktorí majú záujem zlepšiť svoje okolie. Vytvoriť pre ich podporu jednoduché grantové schémy, pokojne aj na nízke sumy, z ktorých sa dá kúpiť náradie, štetce, farba alebo iné pomôcky na zlepšenie svojho okolia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bratislava je stále mesto, kde od prvých slobodných volieb v roku 1990 až doteraz vyhrávajú stredopravé strany, ktorým je blízka hodnota slobody a uprednostňovania vlastnej iniciatívy pred paternalistickými zásahmi. Vychádza z presvedčenia, že občan vie oveľa lepšie, čo je správne a čo potrebuje, ako nejakí štátni plánovači. Preto si myslím, že obyvatelia vedia oveľa lepšie čo treba zlepšiť v ich okolí, v ktorom žijú, ako mestskí úradníci. Je treba tejto iniciatíve nechať priestor a rozvíjať ju.

Druhým nástrojom kampane by mala byť podpora identity obyvateľov Bratislavy. Ak tu niekto žije a pracuje a dokonca už vychováva svoje deti, mali by sme mu vytvoriť podmienky na to, aby sa cítil Bratislavčanom. Čím viac sa nás bude cítiť Bratislavčanmi, tým bude mesto lepším domovom pre každého.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrým príkladom je kampaň zo Singapuru, ktoré v 60-tych rokoch minulého storočia bolo jedno z najšpinavších miest v juhovýchodnej Ázií a dnes patrí k tým najčistejším. Ako to dosiahli? Premyslenou kampaňou na podporu zlepšenia čistoty, pekné video o tom, ako na to šli si môžete pozrieť https://www.youtube.com/watch%3Fv%3Dcb3CHusHdXo Viem si predstaviť podobnú kampaň na podporu posilňovanie bratislavskej identity, ale aj komunitného správania sa v Bratislave.

Bratislava má obrovský potenciál ako mesto. Pre mňa stále je a zostane krásavicou na Dunaji. Je čas tento potenciál naplno začala využívať. My komunálni politici by sme mali v ľuďoch tento potenciál podporovať a rozvíjať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Juraj Káčer

Juraj Káčer

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Venujem sa bratislavskej komunálnej politike pretože mám svoje rodisko rád a verím, že zodpovedným prístupom k jeho správe sa Bratislava stane jedinečným miestom pre život. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu