Na zasadnutí Mestského zastupiteľstva hlavného mesta Bratislavy 25. júna tohto roku boli prijaté vyššie spomenuté zmeny. Uvedomujem si, že politicky sú niektoré témy veľmi obľúbené. Nie je nič jednoduchšie ako začať rušenie zliav kritizovať tak povediac od pásu. Na túto vlnu naskočil poslanec Martin Borguľa, ktorý sa už stihol verejne ospravedlniť, že si materiál na rokovanie zastupiteľstva neprečítal a iba preto hlasoval za zrušenie bezplatnej dopravy pre občanov s preukazom ŤZP.
Vieme, v akej zložitej finančnej situácii je Bratislava, a preto nie je nič horšie pre budúcnosť Bratislavy, ako nastúpiť na populistickú vlnu odkladania problémov na úkor ďalšieho zadlžovania sa Bratislavy. Borguľov vstup do verejnej diskusie je presne takýmto príspevkom, ktorý zahmlieva akútnu potrebu začať diskusiu o zľavách. Vytvára totiž falošný pocit, že zľavy nič nestoja. Treba však pripomenúť starú pravdu, že nič nie je zadarmo.
Vypracoval som, a to zdôrazňujem, konzervatívny odhad nákladov, koľko stoja zľavy v MHD obyvateľov mesta Bratislava. Vyčíslené sumy v nasledujúcej tabuľke sú kvalifikovaným odhadom a predstavujú rozdiel medzi tým, koľko v skutočnosti zvýhodnené skupiny cestujúcich za MHD zaplatili a koľko by platili, ak by pre danú skupinu žiadna zľava neexistovala.
Tabuľka
Zvýhodnená skupina | Aktuálny stav | Náklady |
žiaci (6 až 15 rokov) | dnes platia 50% | 608.000 € |
študenti (15 až 26 rokov) | dnes platia 50% | 4.471.000 € |
dôchodcovia (60 až 70 rokov) | dnes platia 50% | 2.058.000 € |
ŤZP* (24 000 ľudí) | dnes bezplatne | 3.167.000 € |
nad 70 rokov* (40 700 ľudí) | dnes bezplatne | 5.370.000 € |
zľavnené papierové cestovné lístky |
| 3.300.000 € |
darcovia krvi a odbojári | dnes bezplatne | 600.000 € |
Spolu | 19.574.000 € |
Pri skupinách ŤZP a nad 70 rokov som predpokladal, že iba polovica z celej skupiny by využila celoročný predplatný lístok. Pri žiakoch, študentoch a dôchodcoch som vychádzal z odhadov, ku ktorým som sa dopracoval po komunikácii s odborníkmi, ktorí sa téme venujú dlhodobo. Pri dôchodcoch to bolo približne 29 000 kusov 30-dňových kupónov, 31 000 kusov 90‑dňových a 4 000 kusov ročných predplatných lístkov. Pri každej jednej časovej platnosti som vypočítal rozdiel medzi cenou celého cestovného lístka a cenou zľavneného. Výsledná suma je súčtom týchto rozdiel pri jednotlivých platnostiach. V prípade darcov krvi a odbojárov bola táto suma uverejnená Dopravným podnikom Bratislavy v denníku SME v nasledujúcom článku:http://bratislava.sme.sk/c/7353323/dopravny-podnik-trapi-vypadok-trzieb-sposobeny-schvalenim-bezplatnej-mhd.html
Ako vyplýva z tabuľky, obyvateľov mesta Bratislava stoja zľavy celkovo takmer 20 miliónov eur (19.574.000 €). Ide o tak vysokú sumu, o ktorej by sme mali viesť diskusiu bez hystérie a lacného populizmu. Týka sa to tak pôdy mestského zastupiteľstva, ako aj verejného priestoru.
Som presvedčený, že podfinancované mesto Bratislava nemá suplovať sociálnu politiku štátu. Rozhodne treba zľavy v meste Bratislava rozanalyzovať, aby neboli poskytované na úkor obyvateľov mesta Bratislava, aby boli adresné a spĺňali svoj sociálny charakter.