S dopravou je to v Bratislave zlé, ale niečo sa dá robiť hneď

Autor: Juraj Káčer | 14.4.2016 o 7:30 | Karma článku: 5,10 | Prečítané:  1574x

Oprava ciest v Bratislave je a  bude stále problémom. Všetci hromžíme na ich stav, keď sa však s tým začne niečo robiť a opravy prebiehajú pomaly, nadávame, prečo musí  byť mesto permanentne rozkopané. 

Ak sa naopak robia opravy masovo, kritizujeme, že prečo neboli opravy rozložené  na dlhšie časové obdobie. Zlé je to aj keď sa neopravuje, zlé je to aj keď sa opravuje naraz na viacerých úsekoch alebo naopak, ak sa opravuje pomaly počas celého roka.

Čo nevidieť (od 1. júla) tu máme predsedníctvo Rady Európskej únie  a to predstavuje pre Bratislavu ako hlavné mesto predsedajúcej krajiny veľkú záťaž.  Čaká nás ešte  dva a pol mesiaca finišovania príprav, ktoré sú spojené aj s masívnou opravou bratislavských ciest. Celkovo sa má do ciest preinvestovať 11,5 milióna eur, z toho 8 miliónov zo štátneho rozpočtu a zvyšných 3,5 milióna z mestského rozpočtu. Je to porovnateľný objem prostriedkov, aký sa použil na opravu bratislavských ciest súhrnne v rokoch 2010 až 2014. 

Tieto opravy budú s blížiacim sa termínom začiatku predsedníctva realizované v čoraz väčšej miere a pritom obyvateľom Bratislavy tečú  nervy už teraz. Na prvý pohľad to vyzerá na zúfalú a neriešiteľnú situáciu. Spolu s kolegami z poslaneckej iniciatívy Otvorený klub (OK) vytvoreného pri bratislavskom mestskom zastupiteľstve sa snažíme hľadať zdravé riešenia problémov nášho mesta. Aj v súčasnej dopravnej situácii sme našli  niekoľko riešení.

Prvé, ktoré určite napadlo viacerým, je presvedčiť obyvateľov, aby  nechali svojich tátošov doma a išli do práce MHD. Túto možnosť už zrejme časť vodičov využila, no na presviedčanie o prospešnosti využívania MHD nám už veľa času nezostáva. Skrátka k zmene filozofie cestovanie nedôjde zo dňa na deň a predstava mnohých Bratislavčanov, že cesta do práce MHD je pod ich úroveň im z hláv nedostaneme jedným inzerátom alebo plagátom.  Je to dlhodobá záležitosť a prvým krokom k zmene pohľadu na MHD v Bratislave bola zásadná výmena vozového parku.

K nájdeniu ďalšieho riešenia nás inšpirovala každodenná cesta cez dopravné zápchy, keď sme na veľkých parkoviskách na hraniciach centra mesta pravidelne zaznamenali 5-6 áut, aj keď kapacita parkovísk bola niekoľko desiatok, či dokonca stoviek parkovacích miest. Spolu s kolegami z Otvoreného klubu a špeciálna vďaka patrí njmä môjmu poslaneckému kolegovi Braňovi Kaliskému, sme  vytypovali niekoľko parkovísk blízko centra mesta, ktorých voľné využitie by odľahčilo dopravu v centre mesta. Rozhodli sme sa  niektorých majiteľov veľkých parkovísk v týchto dňoch kontaktovať  a pevne veríme, že sa nám podarí  s nimi dohodnúť možnosť voľného parkovania práve  v týchto  kritických mesiacoch (najmä v máji a júni).

Ak sa nám podarí s nimi dohodnúť, efekt opatrenia by bol okamžitý. Na začiatku dopravných lievikov by mal vodič možnosť na najbližšom parkovisku zaparkovať auto. Mal by potom niekoľko možností ako sa dostať do cieľa svojej cesty -  prejsť pešo, poprípade využiť bicykel (už dnes funguje v meste systéme tzv. bike sharingu pod názvom Biele bicykle) alebo nastúpiť na najbližšej zastávke MHD  (tie máme v Bratislave aj v porovnaní s ostatnými veľkomestami skutočne nahusto) a posledných zopár minút cesty sa odviezť MHD.

Sú veci, ktoré v našom meste vieme ovplyvniť, sú aj také, s ktorými musíme vedieť žiť a vyrovnať sa s nimi. Trochu sme si privykli isť na najjednoduchšej vlne všeobecnej ufrfľanosti a bezbrehého sťažovania sa. Snažme sa preto pri problémoch, ktoré majú aj keď nie vždy úplne ideálne riešenia, ich  spoločnými silami hľadať.  Práve to je zámerom poslaneckej iniciatívy Otvorený klub, ktorá síce vznikla na pôde mestského zastupiteľstva v Bratislave, no ako to z jej názvu vyplýva, je iniciatívou otvorená tak odbornej, ako aj širokej verejnosti. Je tu pre všetkých, ktorí majú záujem pomôcť pri hľadaní zdravých riešení problémov nášho mesta.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?