ŤZP z celého Bratislavského kraja budú po schválení cestovať s 90%-nou zľavou

Autor: Juraj Káčer | 23.9.2015 o 18:07 | (upravené 23.9.2015 o 18:17) Karma článku: 3,76 | Prečítané:  1228x

Téma neudržateľných zliav v bratislavskej hromadnej doprave bola dlho odkladaným problémom, ktorú si jednotlivé vedenia bratislavskej radnice posúvali ako horúci zemiak.

Som rád, že po dlhých a náročných rokovaniach za prítomnosti predstaviteľov samosprávy, ministerstiev  dopravy a sociálnych veci, tiež zástupcami  zväzov združujúcich držiteľov preukazov ŤZP, sa konečne našlo riešenie – 90%-tnú zľavu na cestovnom pre zdravotne ťažko postihnutých. O to je cennejšie, že nepredstavuje krátkodobé hasenie problémov, ale  má systémový a dlhodobý charakter. Musia to ešte schváliť bratislavské mestské zastupiteľstva, ako aj zastupiteľstvo BSK. Ako jeden z iniciátorov týchto zmien pevne verím, že to s kolegami v oboch zastupiteľstvách bez problémov schválime.

Vďaka tejto 90% zľave zaplatí nielen Bratislavčan, ale aj obyvateľ Bratislavského kraja so zdravotným postihnutím za električenku namiesto 26,90 € iba2,69 € za mesiac.Hoci dnes cestovali bezplatne v MHD Bratislava, s novým zľavovým systémom bude električenka s 90% zľavou platná  na území hlavného mesta SR Bratislavy u všetkých dopravcov integrovaného dopravného systému, medzi ktorých patria Slovak Lines s prímestskou autobusovou dopravou a Železničná spoločnosť Slovensko s vybranými druhmi vlakov.

Zdá sa niekomu 2,69 € (81,04 Sk) za mesačný predplatný cestovný lístok veľa?

Pripomeniem fakty, o ktorých som písal v jednom zo svojich predchádzajúcich blogov, v ktorom som porovnával systém  zliav v mestskej doprave v krajských mestách. Dospel som k „bratislavskému paradoxu“ - zatiaľ čo ľavicovo orientované mestá sú adresnejšie a šetrnejšie pri zľavách, pravicová Bratislava ich oproti nim rozdáva štedro až rozšafne.

V Bratislave mohli doteraz cestovať zadarmo všetci ťažko zdravotne postihnutí:

  1. bez čipovej karty,
  2. len s preukazom ŤZP,
  3. bez ohľadu na miesto trvalého bydliska,

čo nie je v súčasnosti možné v žiadnom inom meste na Slovensku.

Táto zľava v Bratislave prežívala z minulosti, kedy sa ministerstvo financií podieľalo na dotovaní verejnej dopravy a mestá mohli pokojne dýchať a bezstarostne prevážať svojich občanov. Od roku 2004 však zodpovednosť za financovanie verejnej dopravy prešla pod objednávateľov dopravy - samosprávy a mestá preto musia dnes hľadať zvyšné peniaze vo svojich rozpočtoch na prevádzkovanie verejnej dopravy.

V ostatných mestách je 100% zľava na cestovné viazaná na splnenie viacerých podmienok ako napr. trvalý pobyt, stupeň postihnutia, vybavenie čípovej karty, uhradenie miestnych daní a poplatkov,alebo výška príjmov.

Čo táto zmena pre dnešnú Bratislavu a Bratislavský kraj znamená?

V súčasnosti cestujú všetci držitelia preukazov ŤZP v MHD Bratislava bezplatne, s 50% zľavou v bratislavských prímestských autobusoch a s 50%-60% zľavou vo vlakoch. V prípade zavedenia nového systému zliav, budú zdravotne postihnutí Bratislavčania a obyvatelia s trvalým bydliskom v Bratislavskom kraji cestovať na území Bratislavy t.j. v zónach 100+101 v MHD, v prímestskej doprave a vo vybraných vlakoch až s 90% zľavou. Podmienkou získania 90% zľavy bude vystavenie bezkontaktnej čipovej karty vrátane zakúpenia  predplatného cestovného lístka, ktorou sa cestujúci preukáže. Obyvatelia s trvalým pobytom mimo územia Bratislavského kraja  budú v IDS BK cestovať u všetkých dopravcov s 50 % zľavou. Takmer 8 000 obyvateľov Bratislavského kraja je držiteľom preukazu ŤZP a vďaka novému modelu riešenia dopravy môžu využiť až 90% zľavu na cestovné.  Vďaka nastaveniu nového – efektívneho a adresnejšieho systému cestovania, usporí mesto Bratislava na zľavách 450 000 eur a Bratislavský samosprávny kraj  bude mať doplatok na zľavy 211 000 eur.

Je to niekoľkonásobne menej peňazí oproti minulosti a ušetrené prostriedky môžu putovať do rozšírenia vozového parku, revitalizovania už používaných dopravných prostriedkov MHD alebo raz možno aj k zvýšeniu platov šoférov.

Považujem to za zásadný krok vpred pre efektívne narábanie s peniazmi daňových poplatníkov. A nielen to. Môžeme hovoriť aj o  historicky prvej spolupráci mesta a samosprávneho kraja na Slovensku, kedy spojilisvoje sily pre systémové riešenie dlhodobého problému financovania nie len mestskej, ale dokonca regionálnej dopravy. Som presvedčený, že takýmto smerom by sme sa malo riadenie samosprávy uberať aj v budúcnosti – neposkytovať zľavy od buka do buka, ale s dôrazom na adresnosť a efektívnosť. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?