Ako funguje systém zliav v mestskej doprave v krajských mestách – veľké porovnanie

Autor: Juraj Káčer | 12.8.2015 o 9:30 | Karma článku: 5,63 | Prečítané:  1788x

Vo viacerých reakciách na moje predchádzajúce postrehy som si všimol, že diskutujúci často uvádzajú ako príklad vlastné skúsenosti z cestovania v rodnom meste, kde využívajú služby mestskej dopravy a teda aj zľavy na cestovnom.

Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako funguje mestská hromadná doprava v ostatných väčších slovenských mestách. Skutočne som svojou analýzou fungovania MHD v Bratislave nechcel vytvoriť negatívnu emóciu, ako nám Bratislavčanom ubližuje zvyšok Slovenska, preto som do svojho prehľadu vybral všetky krajské mestá, aby sme mohli podmienky cestovania s MHD v našom hlavnom meste adekvátne porovnávať. Zároveň beriem do úvahy všetky modely fungovania MHD bez ohľadu na to, či sa tam vydáva resp. nevydáva čipová karta. Je to preto, aby sme naozaj videli všetky možnosti cestovania a mohli ich objektívne porovnať s bratislavskou MHD. Možno budeme prekvapení, aká vie byť situácia pri prerozdeľovaní výhod v cenách za cestovné na Slovensku spravodlivá.

Bezkontaktné čipové karty sa pre uvedené skupiny rozhodli nevydávať iba v Prešove a v Nitre.

Prešov

Ak máte preukaz ŤZP, cestujete bezplatne len ak ste nevidiaci alebo na invalidnom vozíku. Všetci ostatní držitelia preukazu ŤZP si hradia 50% cestovného, obyvatelia mesta s mesačným príjmom do 300 € však môžu cestovať už za 1 € mesačne. Potešením je, že dôchodcovia vo veku vyššom ako 70 rokov cestujú zadarmo na základe občianskeho preukazu. Symbolické 1 € mesačne zaplatia tiež darcovia krvi priamo z Prešova, avšak len na základe preukazu vydaného tamojším dopravcom.

Nitra

V Nitre platí čiastočne model cestovného ako v Prešove: ťažko zdravotne postihnutí si neplatia cestovné len ak sú nevidiaci či na invalidnom vozíku, ostatní si však priplatia za jednu cestu 0,10 €.  Dôchodcovia vo veku vyššom ako 70 rokov na rozdiel od Prešova necestujú zadarmo, ale za 0,10 € každú cestu. Darcovia krvi ako občania mesta Nitra platia za cestu v MHD 0,10 €, no musia byť držiteľmi preukazu dopravcu. Všetci títo si tiež môžu vybaviť predplatný lístok za 1 € s platnosťou na polroka.

Pozrime sa teraz na fungovanie mestskej hromadnej dopravy a zliav pre vybraných cestujúcich v mestách, kde si zaviedli systém bezkontaktných čipových kariet (ďalej BČK), čo znamená, že zľavu si ako cestujúci môžete uplatniť, len ak ste si požiadali o vydanie takejto karty a ste jej držiteľom. Ako som už spomínal v prechádzajúcom blogu, sú to Košice, Žilina, Trnava, Trenčín a Banská Bystrica. Už teraz vidíme veľkú prevahu miest ( 6:2 ) fungovania MHD s čipovými kartami a bez nich.

Košice

Košiciam som sa už venoval, no aby sme mali všetky informácie pokope, zopakujem: Čipová karta stojí jednorazovo 6,80 € a je potrebné si jej platnosť predlžovať každý rok. K cestovaniu úplne zadarmo potrebujú dôchodcovia nad 68 rokov, ťažko zdravotne postihnutí a darcovia krvi len spomínanú čipovú kartu. Ak však jej držiteľmi nie sú, môžu si uplatniť zľavu iba 50% z ceny cestovného.

Žilina

V Žiline to majú cestujúci trochu komplikovanejšie. V skutočnosti cestujú úplne zadarmo len dôchodcovia – Žilinčania -  vo veku nad 70 rokov, pričom pre uplatnenie zľavy musia byť zároveň aj držiteľmi BČK. V opačnom prípade majú nárok len na 30% zľavu, a to na základe občianskeho preukazu. Ťažko zdravotne postihnutí si môžu zakúpiť na čipovú kartu 30 ciest za 1€ (max. 360 ciest za rok). ŤZP bez čipovej karty si však zaplatia 70% z ceny lístka. Darcovia krvi majú bez ohľadu na držanie BČK zľavu len 30% z ceny lístka na MHD.

Banská Bystrica

Dôchodca vo veku nad 70 rokov si môže v Banskej Bystrici kúpiť lístok na MHD za 0,15 € na základe BČK. V prípade, že si lístok kupuje u šoféra v hotovosti, zaplatí plnú sumu 0,70 €. ŤZP majú tradične zadarmo cestovné, ak sú nevidiaci alebo na invalidnom vozíku. V ostatnom prípade platí model ako pri dôchodcoch a síce, ak ste ŤZP a máte čipovú kartu zaplatíte 0,15 €. Ak nie ste držiteľom BČK, platíte plnú sumu 0,70 €. Rovnaké podmienky uplatnenia zľavy a jej výšky platia aj pre darcov krvi.

Trnava

V Trnave je model zliav úplne rovnaký, no s inou cenou cestovného. Dôchodcovia nad 70 rokov cestujú s čipovou kartou za 0,07 €, a tí bez karty zaplatia šoférovi po preukázaní občianskeho preukazu 0,20 € za cestu. Rovnaké podmienky cestovania ako u dôchodcov platia u ťažko zdravotne postihnutých cestujúcich bez výnimky. Tu vidíme, že trnavská MHD nedelí ŤZP na nevidiacich, na invalidnom vozíku a tých ostatných. Darcovia krvi to však majú trochu ťažšie. Ak sú držiteľmi čipovej karty, zaplatia ňou lístok v cene 0,25 €. V prípade, že platia v hotovosti u šoféra, zaplatia takmer dvojnásobok 0,40 €.

Trenčín

V Trenčíne je situácia so zľavami v MHD ešte komplikovanejšia. Najľahšie to majú dôchodcovia nad 70 rokov, ktorí cestujú zadarmo na základe preukázania sa občianskym preukazom. Darcovia krvi sú zrejme „stratení“ v systéme, keďže im podľa MHD neprislúcha žiadna zľava a zaplatia si plné cestovné. Ťažko zdravotne postihnutí cestujú zadarmo len ak sú nevidiaci alebo na invalidnom vozíku, a zároveň majú čipovú kartu. Ostatní ŤZP zaplatia s BČP 0,25 € a bez nej rovný dvojnásobok 0,50 € za cestu.

Bratislava

A teraz sa pozrime na bratislavskú MHD. Aké majú zľavy a podmienky uplatnenia zliav naši dôchodcovia, ťažko zdravotne postihnutí a darcovia krvi: všetci cestujú zadarmo a bez čipových kariet. Dôchodcom nad 70 rokov stačí občiansky preukaz, ťažko zdravotne postihnutým stačí oficiálny preukaz ŤZP a darcovia krvi si môžu uplatniť 100% zľavu na základe obyčajného preukazu od dopravcu.

Čo z toho vyplýva? V Bratislave môžu cestovať zadarmo všetci dôchodcovia nad 70 rokov bez použitia čipovej karty, čo je možné iba v Prešove a nikde inde na Slovensku. V Bratislave môžu cestovať zadarmo všetci ťažko zdravotne postihnutí bez použitia čipovej karty, čo sa nedá v žiadnom inom meste na Slovensku. V Bratislave môžu cestovať úplne zadarmo darcovia krvi bez použitia čipovej karty, čo sa nedá v žiadnom inom meste na Slovensku.

Toto všetko je naviac už niekoľko rokov v tichosti v rozpore so zákonom o cestnej doprave, ktorý stanovuje, že dopravca je povinný s každým cestujúcim uzavrieť zmluvu o preprave a jej uzatvorením sa chápe buď vydanie cestovného lístka, alebo zaevidovanie v elektronickom systéme.

Dostávame sa k „Bratislavskému paradoxu“: Bratislava ako mesto, kde sa väčšina obyvateľov hlási k politickej pravici, podľa ktorej by zľavy mali mať tí, ktorí si ich zaslúžia. A tak Bratislava oproti svojim ľavicovo orientovaným mestám v regiónoch Slovenska je „najmárnotratnejšia“. Ostatné slovenské mestá sú oveľa pozornejšie komu dajú štedrú zľavu na dopravu, a zároveň musím dodať, že sú oveľa adresnejšie, čo je pre mňa princípom pravicovej politiky - pomáhať tým, ktorí si to zaslúžia. A tak by sa malo pracovať so zľavami na dopravu aj v Bratislave.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?